Ny teknisk chef hos Uddevalla Hamnterminal

Anders Moberg tillträdde sin position som teknisk chef hos oss på Uddevalla Hamnterminal i mitten av februari. Han kommer närmast från Vattenfall Service Nordic AB där han arbetade som chef på avdelningen Gasturbiner som ingår i Sveriges störningsreserv.

Sin lediga tid delar Anders mellan sin gård på Restenäs i Ljungskile och hos kärleken på Orust, sammanlagt har de även fyra söner mellan 16 och 22 år. Fritiden spenderas helst på eller i närheten av havet med familj och vänner och segling är ett stort intresse för hela familjen. Det är något som de hoppas att kunna avsätta mer tid för framöver, då de har nyligen skaffat sig en andra båt.

När det kommer till den tidigare arbetslivserfarenheten så har Anders en bred teknisk bakgrund, som nästan alltid har varit tätt sammankopplat med det marina. Hos Vattenfall hade hans drift & underhållsavdelning ansvar för fem gasturbinkraftverk i Sverige, i affärsområdet ingick även Vattenfalls hamn i Stenungssund. Innan det arbetade Anders för Callenberg Technology AB, som då tillhörde rederiet Wallenius Wilhelmsen. Under sin tid hos Callenberg arbetade Anders som projektchef och produktionschef med marin inriktning. Anders ansvarade för projektledning samt produktion som utförde elinstallationer och service på fartyg runt om i världen.

- Sen har jag tidigare arbetat hos en annan stor marin spelare, Wärtsilä. De tillverkar utrustning och maskiner till hela världens fartyg. Jag började jobba där strax efter högskolan och stannade sen kvar i 17 år. Där jobbade jag dels med huvudmaskiner och hjälpmaskiner, dels med kraftverk. Elkraft och automation är min tekniska bakgrund och har alltid varit en röd tråd i alla mina jobb.

Hos Wärtsilä hade Anders ett flertal olika roller, som serviceingenjör, el-designer, projektledare och arbetade även med teknisk försäljning. Det blir ju lätt så när man är kvar på samma ställe en längre tid och vill någonting. Under 17 år hinner det hända mycket, tuffa tider och positiva tider när marknaden går upp och ner. Verksamhet flyttade även från Trollhättan till Göteborg där Anders arbetade ytterligare några år innan han så småningom istället började hos Callenberg. Innan tiden på Wärtsilä seglade Anders som elingenjör på Stena Lines färjor och Ro-Ro fartyg, en och annan tur på kryssningsbåtar hanns också med.

Uddevalla hamn har Anders följt med stort intresse under flera år. Sin första kontakt med oss hade han när han lånade ut elektriker för elinstallation ombord på några av våra upplagda offshorefartyg runt 2016. När sen tjänsten som teknisk chef dök upp tvekade han inte en sekund att ta möjligheten att börja jobba hos oss.

- Jag hade hållit utkik vilka lediga jobb som fanns här men inte hittat något som passat mig innan. Så dök tjänsten som teknisk chef upp av en händelse och jag tänkte att den ska jag ha! Och så fick vi möjlighet att säga jag till varandra, det känns väldigt roligt!

Hos oss kommer Anders att fokusera på att sjösätta vårt nya underhållssystem där vi kan styra mot att jobba mer med förebyggande underhåll. Att arbeta förebyggande menar han är mer ekonomiskt, både för oss och för våra kunder.

- Att arbeta förebyggande skall vara i fokus, det skall sitta i ryggraden. Vi har investerat i två nya kranar. Vi behöver nu lära känna dem så snabbt som möjligt och ge dem mycket kärlek redan från början. Men vi måste även hålla liv i vår äldre utrustning på bästa sätt. Jobbar vi förebyggande så både ökar vi livslängden och kan ha kontroll över kostnaderna.

Tillsammans med sina medarbetare på tekniska avdelningen vill han arbeta utifrån verkligheten. Detta innebär att ta tillvara på kunskapen som finns här, samtidigt som man digitaliserar och moderniserar.

- Jag själv kan bidra med min tekniska erfarenhet inom olika områden, el, automation, miljö, säkerhet, projekt och delvis fastighet. Sen får man komplettera med kunnigt folk inom de områden som kommer med projekten, oavsett om det gäller anläggningsarbeten eller större underhållsprojekt. Jag kommer även att arbeta med att förbättra drift och underhållsstruktur. Det ger vårt lilla gäng på tekniska avdelningen de bästa förutsättningarna för att kunna serva drift och stuveri. De är ju beroende av att vi kan leverera, så att de i sin tur kan leverera till våra kunder.

Anders kommer också jobba på att skapa ett sammansvetsat team, där kunden är tydlig i hela ledet. Han menar att det är viktigt för honom att arbeta nära både marknad och drift. På så vis kan han få in kundernas behov även i vår teknikorganisation. Anders har tidigare, när han arbetat som projektledare och projektchef, haft förmånen att som leverantör arbeta med en del kundansvar, sälj och marknadsföring. Där har han sett hur viktigt det är att ha ett bra erbjudande som inte bara kan hjälpa vår kund, utan även kundens kund.

Något annat som är viktigt för Anders är säkerheten. Och som ledare har han erfarenhet av att coacha sina medarbetare så att de är trygga och kan arbeta säkert.

- Att arbeta säkert skall alltid vara i fokus, det är viktigt för mig. Jag försöker vara en ambassadör för säkerhet, som tjänsteman och ledare är det viktigt att föregå med gott exempel. Jobbar man med säkerheten främst så löser sig det mesta!

Förutom att arbeta med teknik på olika vis, har Anders också hunnit med att gå Business Management på IHM. Där han fick ytterligare erfarenhet av ekonomi och marknadsföring. Just den här bredden av erfarenheter tror Anders kan komma väl till pass hos oss, som har en varierande verksamhet. Han hoppas också att han kommer att uppskattas som ledare för att han är en lugn person med ett stort tålamod, som gärna hjälper till med det i situationer när det behövs. Han ser även fram emot att få nätverka och lära känna resten av hamnsverige i sin nya roll.

Anders berättar vidare att han brinner för el-infrastruktur och ser stora möjligheter hos oss;

- Det finns så mycket möjligheter här! Vi som hamn har en helt annan möjlighet med vår el-infrastruktur än vad annan industri har. Vi kan idag erbjuda våra uppläggare elanslutningar. Men jag vill också att vi ska kunna erbjuda fartyg elanslutningar, med utsläppsfri energi, under tiden som de lossar och lastar. Och varför stanna där? Vi skulle kunna erbjuda parkeringsplatser även för andra fordon, som till lastbilar som går på el. Finns det parkeringsplatser med laddstation för eldrivna lastbilar här hos oss, så är det till Uddevalla de kommer! Vi skapar lösningar för en Trygg hamn och kopplar samman den med världen. Det är en tänkbar framtid för oss.

Vi önskar Anders varmt välkommen till Uddevalla Hamn, vi hoppas att han kommer att trivas här hos oss och finnas med på vår på resan mot framtiden.


Tidigare teknisk chef, Johan Ericsson går i pension senare under året. Han finns kvar hos oss som ansvarig för en del projekt fram tills dess och för att ge gott om tid för en bra överlämning.