Gå till innehåll

Sörvik

Sörvik är idag kärnan i vår verksamhet där vi lagrar, lastar och lossar en stor del av våra kunders gods. Sörvik är också ett fokusområde för oss när det kommer till ny trafik och nya affärer.

Lagring

Sörvik erbjuder fantastiska lagringsmöjligheter. Sju moderna magasin erbjuder gott om plats för lagring inomhus. Utomhus har Sörvik stora sammanhängande lagerytor om sammanlagt 19 000 m².

Kajer och kapacitet

Sörvik har två kajer, Sörviks kajen och dockan från varvs-tiden som idag fungerar precis som en vanlig kaj. På kaj 71-73, som är 250 m lång, opererar vi med en spårbunden hamnkran, en mobil hamnkran och tre mobila vikarmskranar.

Maximal lyftkapacitet på Sörvik är 100 ton i så kallat singel-lyft och ca 80-140 ton i tandem-lyft. Vid dockan, som är 2 x 400 m lång, och K4, som är 170m, opererar vi med en mobil hamnkran och tre mobila vikarmskranar.

Järnväg

Sörvik har två järnvägsspår i direkt anslutning till hamnens magasin och lagerytor.

Historia

I augusti 1945 togs beslutet om att godkänna Gustav B. Thordéns bygge av ett storvarv på nuvarande Sörvik i Uddevalla. Första nybyggda fartyget, M/S Ally Thorden, lämnade varvet 1948. 1976 byggdes bockkranen, 127,5 m hög och med 109 m i lyfthöjd. T/T Nanny med sina 499 000 dödviktston, världens då bredaste fartyg, sjösattes 1978.


Efter flera turer med ägarbyten, likviditetskriser, strejker och många upp- och nedgångar i orderstockarna, så togs i december 1984 beslutet av Svenska Varv att Uddevallavarvet skulle läggas ner. Man ansåg att det fanns en överkapacitet
i fartygsbyggande i världen. Den 4:e februari 1986 fälldes bockkranen under stor uppståndelse. Under Uddevallavarvets tid byggdes 221 fartyg, 5 vägfärjor, en pontonkran och tre broar, bl.a. Älvsborgsbron i Göteborg. Som mest arbetade 3 672 personer på varvet.

Framtid

Arbetet med att utveckla Sörvik kommer att intensifieras i takt med att ytor i inre hamnen frånträds. På Sörvik finns framtida möjlighet för exempel vis containertrafik och feedertrafik. Området detaljplaneras för att optimera logistiken.

Här kommer vår nya godsmottagning att ligga och ytor finns för fler magasin. Uddevalla Hamnterminal arbetar för ökat samarbete mellan företag i vårt område, för att skapa hållbara och smarta godsflöden.

Ett pågående arbete är att utveckla järnvägsspår och mark för att exempelvis kunna möjliggöra för ytterligare magasin i framtiden. Redan idag har vi ett mycket flexibelt lagerutrymme här, med moderna magasin och stora sammanhängande lagringsytor utomhus.

 

Kajinformation

Namn

Kaj

Längd

Max l.o.a

Vattendjup, kaj

UKC

Max djup MWL

Övrigt

Sörvik71-73250 m-11,00 m0,510,50 m-
DockanD1-D3400 m-10,00 m2,08,00 mVattendjup vid inlopp 8,50 m
DockanD799 m-10,00 m2,08,00 mVattendjup vid inlopp 8,50 m
DockanD4-D6400 m-10,00 m2,08,00 mVattendjup vid inlopp 8,50 m
Imerys/AWLK4145 m-7,00 m0,56,50 m-
Sörvik

Sidinformation

Senast uppdaterad:
2023-12-15
Publicerad:
2023-03-16